دو سال دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده ای در كشور وجود نخواهد داشت
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، 'محمد جواد محمدی زاده' در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته محیط زیست كه از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است، افزود: مطالعات نشان داده است كه دیدگاه توحیدی همواره به محیط زیست و طبیعت احترام گذاشته است.

وی خاطر نشان كرد: همه ادیان و اعتقادات دینی و الهی احترام به محیط زیست و طبعیت را مورد تاكید قرار داده اند و در اسلام به وضوح محیط زیست اعم از آب، هوا، خاك و گونه های زیستی مورد احترام و تكریم بوده است.

وی ادامه داد: در 300 سال اخیر بعد از قرون وسطی و رونسانس و با ظهور و بروز علم كه می توانست موجب نجات بشر شود، متاسفانه مشكلات فراوانی برای بشر با نام توسعه و توسعه صنعتی بوجود آمد كه موجب انحطاط طبیعت شده است.

معاون رییس جمهور گفت: اكنون پیشرفته ترین كشورهای صنعتی بدترین كارنامه های زیست محیطی را دارند كه در راس آنها آمریكا قرار دارد.

وی افزود: 42 كشور اروپایی یكی پس از دیگری بدترین وضعیت را از لحاظ گرم شدن زمین، تولید گازهای گلخانه ای، فشار آوردن به لایه ازن، مشكلات زیست محیطی در پسماندها و پساب های صنعتی در فاضلاب های خانگی، فاضلاب های صنعتی، استفاده بی رویه و نادرست از كودهای شیمیایی، سموم، داروهای تاریخ گذشته و مشكلات فراوان دیگری دارند كه عرصه را نه تنها برای بشر بلكه برای حیات همه موجودات تنگ كرده است.

وی تاكید كرد: بشر امروز باید از راهی كه رفته و غفلتی كه كرده و خطایی كه با آن مواجه بوده است، اما به آن بی توجهی كرده، برگردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: كارهایی كه در حوزه محیط زیست كشور در دستور كار قرار گرفته است به فرهنگ سازی برای همكاری مردم با دولت در امر حفاظت از محیط زیست كمك خواهد كرد.

وی افزود: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با كمك وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دبیر خانه ائمه جمعه، حوزه های علمیه و همه نهادهایی كه در حوزه فرهنگ به ویژه رسانه های ملی صدا و سیما و رسانه های مكتوب دست دارند به مجموعه ای از توافقات رسیده اند تا این نوع اطلاع رسانی در دروس رسمی دانشگاهی، دبستانی و دبیرستانی و فعالیت های مربوط به صدا و سیما و غیره در قالب فیلم ، كتاب، برگزاری اردوها، برگزاری مسابقات و غیره انجام شود.

وی خاطر نشان كرد: رهبر معظم انقلاب نیز هم در چشم انداز 20 ساله با توصیه هایی كه فرموده اند و هم در رابطه با دستوراتی كه به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده اند و هم در موقعیت های مختلفی كه با مسئولین اوقاف و دیگران داشته اند، همواره به اهمیت محیط زیست، توجه به آن و فرهنگ سازی برای آن دستوراتی داده اند.

معاون رییس جمهور در پاره ای دیگر از سخنان خود به وظایف و تكالیفی كه دولت به عنوان مدیر اجرایی كشور در رابطه با محیط زیست انجام داده است، اشاره كرد و گفت: موضوع اول طرح جامع كاهش آلایندگی هوا بود.

وی در خصوص آلایندگی های برخی از استان های كشور ادامه داد: هوای تهران و تعدادی از شهرهای دیگر مثل اصفهان، اهواز، شیراز، مشهد، تبریز، اراك و كرج میزانی آلایندگی دارد كه این میزان در سموم خطرناك مثل NO2; CO;O3 ، تعدادی از گازها و سمومی كه خطر دارد به نسبت سال و سال های گذشته بهبودی كیفی بسیار با ارزشی پیدا كرده است.

وی ادامه داد: ما در سال جاری و حتی در سال گذشته از لحاظ گازهای مخرب وضعیت نگران كننده ای نداشته ایم و این در حالی است كه در سال های قبلی این وضعیت نگران كننده وجود داشته است.

محمدی زاده دلایل برطرف شدن وضعیت نگران كننده هوا از لحاظ گازهای مخرب را بهبود وضعیت خودروها از لحاظ كیفیت مسائل تولید صنعتی، ارتقاء وضعیت سوخت و در دستور كار قرار دادن توسعه فضای سبز سرانه یك متر برای هر نفر عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: همچنین آیین نامه ای نوشته شده است كه تمام موتورخانه هایی كه مسئول تامین حرارت و برودت در خانه ها و جاهای دیگر هستند، اصلاحاتی در مورد آنها انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تقویت حمل و نقل عمومی نیز گفت: قطار شهری در تهران، مشهد و كرج راه اندازی و تقویت شده است و امسال در اصفهان، تبریز و اهواز نیز راه اندازی می شود.

وی افزود: اتوبوس به مقدار زیادی افزوده شده است و ناوگان عمومی كشور از اتوبوس و كامیون گرفته تا تاكسی ها نوسازی می شوند.

وی با اشاره به پدیده گرد و غبار در كشور گفت: ما تنها در یك مولفه از هوا مشكل داریم كه آن هم گرد و غبار است.

محمدی زاده افزود: بیش از 90 درصد این گرد و غبارها از كشورهای همسایه به ویژه عراق و كشورهایی مثل اردن و عربستان و سوریه تولید می شود.

وی افزود: توافقاتی با این كشورها صورت گرفته است، اما توفیقات جدی به دست نیاورده ایم كه علت آن این است كه در كشوری مانند عراق ناامنی آنقدر زیاد است كه این كار اولویت آنها نیست.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت 85 هزار واحد صنعتی در كشور اشاره كرد و گفت: دو سال قبل از این شمار واحد صنعتی چهار هزار و 175 واحد آلاینده بودند كه با همت وزارت صنایع سابق و صنعت گران، شمار واحدهای صنعتی آلاینده را در سال گذشته به یك هزار و 800 واحد رساندیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم كه تا دو سال دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده ای در كشور وجود نداشته باشد كه این یك كار بزرگ در حد معجزه است، اما دولت تصمیم گرفته، اراده كرده و با جدیت این موضوع را دنبال خواهد كرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پسماندها اشاره كرد و گفت: در كشور روزانه 50 هزار تن زباله تولید می شود كه اگر درست مدیریت شود، می توان از درون آن ثروت زیادی برای كشور بدست آورد، اما اگر استفاده درستی از آن نشود به شیرابه تبدیل شده و به آب های زیر زمینی آسیب می رساند و بیماری و حتی سرطان به وجود خواهد آورد.

محمدی زاده افزود: امسال در 300 شهر بحث مدیریت زباله انجام خواهد شد و تا پایان امسال زباله های بیمارستانی 100 درصد نابود می شوند.

وی در خصوص زباله های خانگی نیز گفت: برای این نوع زباله ها نیز برنامه پنج ساله ای داریم كه امسال سال دوم آن را سپری می كند.

محمدی زاده ادامه داد: بر اساس این برنامه بخشی از زباله های خانگی به كود تبدیل می شود و بخشی دیگر از آن در فرایند زباله سوز وارد می شود و از آن برق تولید خواهد شد.

وی خاطر نشان كرد: در حال حاضر زباله سوزها كه از زباله تولید برق می كنند در شهرهای ساری، نوشهر، تهران در حال ساخت است و به زودی ساخت آن در مشهد نیز آغاز می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تثبیت شن های روان داخل كشور نیز گفت: امسال دولت نزدیك به شش هزار میلیارد تومان برای اصلاح روش های آبیاری اختصاص داده است تا با این كارهم موجب صرفه جویی در آب كشاورزی شود، افزایش راندمانی به وجود آورد، اشتغال ایجاد كند و هم آب مورد نیاز تالاب ها را تامین كند تا ریز گرد تولید نكنند.

محمدی زاده خاطر نشان كرد: امسال 150 هزار هكتار در مكان هایی مانند دشت ورامین در جنوب تهران، اطراف كاشان، خراسان رضوی و جنوبی و نقاط دیگر تثبیت شن های روان صورت گرفته است.

وی در پایان به تنوع زیستی فراوانی كه در ایران وجود دارد اشاره كرد و گفت: تعداد پرندگان موجود در ایران با كل پرندگان موجود در كل اروپا برابری می كند و ایران از لحاظ تنوع زیستی رتبه دوم را در جهان دارد.

علمی**2038**1594





:: برچسب‌ها: قرمز , موسیقی , گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: